Het gedrag van elke mens wordt bepaald door het karakter van het individu zelf. Maar omgevingsfactoren kunnen het gedrag van een persoon zowel negatief als positief beïnvloeden. Het gedrag kan zodanig beïnvloed worden dat er op gegeven moment gedragsverandering bij personen kan optreden. Een persoon die bijvoorbeeld opgevoed is volgens de normen en waarden van de christelijke leer, kan indien deze persoon zich in kringen van criminelen gaat bewegen gemakkelijk vervallen tot handelingen die bij de criminele wereld als normaal worden ervaren.
Stelen, drugsgebruik, oplichting, moord, verduistering, corruptie, misleiding zijn enkele van de handelingen die inherent zijn aan het crimineel gedrag of beter gezegd aan de criminaliteit. Anderen spreken van de cultuur van de criminelen. Het zijn normen en waarden die behoren bij criminelen. Vanuit de christelijke invalshoek bekeken worden de handelingen die inherent, dus cultuur zijn bij de crimineel, gecategoriseerd als kwade handelingen. Zo een persoon kan in feite dus nooit een ware christen zijn. In de tien geboden zijn de normen en waarden voor iemand die Godsregel volgt, vastgelegd. De christelijke leer ontleend haar normen en waarden aan met name de tien geboden. Wie doodslaat, wie oplicht, wie steelt kan dus geen christen zijn.
Zo is ook iemand die andere mensen/productiekrachten uitbuit, geen ware socialist. Zij die zich socialisten noemen, doch zich meer beweegt in kapitalistische organisatie/milieu neemt zeker het gedrag van de kapitalist over.
Het overlopen en de consequentie
Het gedrag dat de laatste tijden door politici tentoongesteld wordt, is geen goed voorbeeld voor de jongeren. In het geval van de heer Kesho Gangaram Panday, valt duidelijk op dat er een besproken en afgesproken scenario wordt uitgevoerd. Het valt op dat de heer Gangaram Panday op een stereotype manier zaken aanhaalt, die in het veld bekend zijn. Zo weet ik dat in Brokopondo verteld wordt dat de BEP de NPS uit de dood wil doen verrijzen en dat BEP meewerkt aan het doen kiezen van een hindostaan tot president van Suriname. De creolen zouden daardoor tot slaaf gemaakt worden. Kennelijk doelt men op de wens van de VHP-achterban om bij een eventuele verkiezingswinst in 2015 de heer Chan Santhoki voor te dragen als presidentskandidaat. De voornoemde geluiden zijn al bijkans drie maanden te horen in Brokopondo en andere delen van het binnenland.
Dat de heer Gangaram Panday ook van deze verfoeilijke propagandistische issue gebruik maakt, betekent per definitie dat ook hij niet eraan wil meewerken, dat een Surinamer van hindostaanse komaf wordt voorgedragen als presidentskandidaat. Dit valt op omdat de heer Kesho Gangaram Panday ook behoort tot dezelfde etnische groep van de heer Santhoki. Dit gedrag kan ik gemakkelijk verklaren. Het is niets anders dan het gewoonweg verlaten van het eigen principe en de partijdoelen, omdat een ander politiek milieu de heer Kesho Gangaram Panday heeft kunnen beïnvloeden. Hij heeft zijn originele en authentieke (politieke) normen en waarden verlaten of verloochend. Dit probeert hij met zijn uitlatingen te verdedigen/recht te praten. Dat zal hem niet lukken, omdat de verzorger van het programma Info Act op zeer ‘kundige’ manier de wereld heeft voorgehouden dat Gangaram Panday een pact heeft gesloten met de politieke antagonist van de VHP. De verzorger van Info Act heeft hem populair gezegd gecompromitteerd. De beelden spreken duidelijk voor zich. Ik vermoed dat bij de opname van het programma de andere dissident van de VHP ook in de studio aanwezig was. Dit was te lezen op de gelaatsuitdrukking van Gangaram Panday tijdens de uitzending.
Laat mij stellen dat ik geen moeite heb met de handeling van de heer Gangaram Panday. Waar ik als burger van dit land problemen mee heb, is de methodiek die hij denkt te gebruiken om zijn politieke gedragsverandering te rechtvaardigen. Ik ontdek daarin een grote mate van immoraliteit. Dit is geen goed voorbeeld voor de jongeren en absoluut niet voor zijn kinderen.
In elk geval heeft de heer Gangaram Panday zichzelf gemanoeuvreerd in een moeilijk parket. Hij zal de geschiedenis ingaan als een persoon die niet politiek-ideologisch heeft gehandeld. Hij wordt niet meer vertrouwd door de VHP waar hij lid is van de adviesraad. Hij zal moeten kiezen voor een andere partij, wil hij doorgaan in de politiek. De antagonist van de VHP, in casu de NDP, heeft positief of met blijdschap de handeling van Gangaram Panday ontvangen. Althans dat blijkt uit de beelden die terzake getoond zijn in het programma Info Act.
De heer Santhoki heeft zichzelf niet opgeworpen als presidentskandidaat van de VHP, noch minder van het Nieuw Front. Voor wat het Nieuw Front betreft kan dat niet, omdat een combinatie bij consensus een kandidaat moet voordragen. De gewoonte bij het Nieuw Front in dit kader is niet anders geweest. De achterban van elke partij mag haar voorkeur voor een voor te dragen presidentskandidaat kenbaar maken. Dat democratisch recht heeft elke politieke achterban. Dus vind ik dat Kesho ook een scheve schaats berijd in zijn verwoede rechtvaardigheidscampagne aangaande de eventuele kandidatuur van Chan Santhoki.
Bert Eersteling