“Pasen kan gezien worden als het feest van bevrijding, waarbij tevens nieuw leven wordt ervaren,” zegt dominee Michael Persaud, van de Saronkerk van de Evangelie Broeder Gemeente Suriname (EBGS). Hij benadrukt dat in het oude testament is aangegeven dat Pasen het feest is van de bevrijding van het volk van Israël. “Het volk bestaat uit gezinnen. Gezinnen worden families, dus het is altijd goed dat wij als familie rond een tafel kunnen zitten en genieten van elkaar tijdens het paasfeest,” geeft hij mee in gesprek met het Nationaal Informatie Instituut (NII).
Tijdens Pasen wordt de opstanding van Jezus Christus herdacht. “Zo ook mag de mens, anno 2019 vooruitzien, verlangen naar een nieuw leven, nadat hij dit fysiek leven heeft verlaten, omdat Jezus Christus na het lijden, sterven en bij de opstanding, de dood ontkracht heeft,” aldus de voorganger.
Volgens de geestelijke leider is de wereld veranderd. Heden ten dage hoeven mensen, volgens huns inziens, niet echt meer naar de kerk te gaan om die beleving te hebben. Zij blijven liever op hun smartphone en televisie het geloof volgen. “Dit is een andersoortig mens die rondloopt, waardoor die intentie van Pasen toen en Pasen nu een beetje anders is,” stelt hij.
De voorganger haalt ook aan dat voorheen mensen automatisch uitkeken naar het moment van Pasen. Nu is het meer een zaak van de kerk als organisatie die de mensen moet uitnodigen om Pasen te komen vieren.
“Christus Jezus is gestorven voor eenieder, omdat eenieder die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven hebbe,” citeert dominee Persaud.
Hij roept zijn christenbroeders en -zusters op deze boodschap te blijven verkondigen in woord en in daad. Dat betekent dat zij niet alleen het woord moeten preken. Zij moeten die boodschap in hun handelen, wandelen en liefde jegens elkaar, naar naasten en andersgelovigen doen doorsluizen. “Laten wij dat in liefde doen en trouw zijn aan de paasboodschap van Christus,” besluit de dominee.