Na twee jaar wachten mag Suriname eindelijk genieten van de nieuwe nummers van Suripop XXI. De nummers met bijbehorende videoclips werden gisteren voor het eerst gepresenteerd aan het publiek. De componisten, arrangeurs, de media en andere genodigden hebben mogen genieten van de nieuwe Suripop-composities. Hierna zullen de songs op sociale media, de radio en televisie te beluisteren en te zien zijn.
Zoals gebruikelijk zijn de 12 finale composities een maand voor de grand finale op 3 december gepresenteerd. Aanvankelijk zou Suripop XXI in 2020 gehouden worden, maar dit kon niet vanwege de coronapandemie.
Gisteren mochten we kennismaken met de componisten van de verschillende nummers. De nummers zijn in de volgorde van grand finale gepresenteerd. De componisten vertelden het verhaal achter hun song en hun ervaring met Suripop. Tussen de componisten zitten oude bekenden van Suripop, maar ook bekende artiesten als Scrappy W, Crazy G, Emanuel Sanvisi en Roberto ‘G Boss’ Banel.
Tussen de zangers zitten enkele jonge zangers zoals Joël Kuisch en Waldino Belfor. Daartussen zitten ook bekende Suripop-zangers zoals Naomi Sastra, Maroef Amatstam, Rodney Deekman en Powl Ameerali. Ernesto van Dal heeft de meeste arrangementen op zijn naam staan, in totaal zes, waarvan hij aan drie samen heeft gewerkt met Rolinzo Huur, Steve Jabini en John Clay.
Claude ‘Scrappy W’ Dinge schreef het nummer Mi Wani Gwe dat door Tjark ‘Tjatjie’ Bel en Enver Panka gezongen wordt. Scrappy, die in België woont, vertelde via een videoboodschap dat hij nog steeds niet achter het idee van zijn lied is gekomen. “Weet je wanneer je niet met een persoon kan leven, maar ook niet zonder? Soms denk je dat je even daar gaat maar dan worden het dagen, weken, maanden, jaren. Sommige mensen hebben zelf kinderen”, vertelde de componist. De video is zo abstract mogelijk gemaakt zodat elke persoon haar eigen verhaal erin kan plaatsen. De arrangeur van het nummer is Alfred Bisoina.
Uma Prani Yu Rutu is geschreven door Jennifer Naarden en is gearrangeerd door de Zwitsers Res Staudenmann en Ludovic Haurau. Naarden is door haar nichtje Samora Souprayen, die ook de zanger is van het nummer, gevraagd om een lied te schrijven voor Suripop. “Ik kon maar niet op een titel komen, maar na een tijdje was er een vrouw vermoord. Een paar dagen daarna was een vrouw gekapt, toen heb ik besloten om aan de hand daarvan een lied te schrijven”, zei Naarden. De componiste heeft eerder gedichten geschreven, maar geen liederen.
Libi Sma Tu van Emanuel Sanvisi vertelt het verhaal van twee mensen in een relatie die ruzie hebben waarbij de vrouw meestal het gevoel heeft dat de man niet begrijpt hoeveel pijn het drama met zich meebrengt. Met dit lied wil Sanvisi aangeven dat de man het wel begrijpt en op een andere manier de pijn draagt. Het nummer wordt gezongen door zijn broer Rebrouf Sanvisi en is gearrangeerd door Prayanswer Rotgans. Voor Sanvisi die nu in Nederland woont, was het de derde keer dat hij een inzending deed voor Suripop en de eerste keer dat hij finalist is. Voor hem was het altijd een droom geweest een eigen tekst te sturen voor Suripop.
“Dit nummer is gemaakt voor iemand die iemand mist”, zei Nicole Mackintosh die het nummer Ete Wan Lesi schreef. Het lied is geschreven voor haar moeder die ze is kwijtgeraakt. Voor haar is het lied een wens om haar moeder nog een keer te zien of te spreken. Het lied wordt gezongen door Joël Pinas en is gearrangeerd door David Pansa. Het is niet de eerste keer dat Macintosh werkt aan een Suripop-nummer. In 2018 had ze op de achtergrond samen met iemand een nummer geschreven.
Roberto ‘G Boss’ Banel is componist van Mi No Sa Kori Yu. Banel heeft tien keer een compositie ingezonden. Dit jaar was het raak en werden twee nummers van hem gekozen in de finale. Dus hij moest kiezen. Mi No Sa Kori Yu wordt gezonden door Joël Kuisch en is gearrangeerd door Ernesto van Dal. Banel zegt dat hij persoonlijk gevoelig is in de liefde. “Na een break-up wil je graag terug vooral als je weet dat je fout was. Niets gaat goed, ye fuga”, vertelde hij over zijn lied. Het nummer is zes keer veranderd.
Mi Nanga Yu is geschreven door Donavan Mahadew en wordt gezongen door Rodney Deekman. Voor Mahadew was het bij zijn eerste inzending gelijk bingo. Met het lied probeert hij de boodschap over te brengen dat wanneer een liefdesrelatie aan een eind komt het niet nodig is dat de man de vrouw steekt of omgekeerd. “Ook op de werkvloer zie je dit. Je bouwt jaren een band op met de werkgever, maar als je een andere uitdaging hebt en weggaat, wordt de werkgever boos. Dat hoeft niet”, zei Mahadew. De arrangeur van dit nummer is Rolinzo Huur.
Tan Presi van Hilkia Lobman wordt gezongen door Iwan Willenzorg en is gearrangeerd door Ernesto van Dal. “Mijn inspiratie komt van mijn lijstje. Ik loop een rijtje af”, zei Lobman. Over het lied zegt zij dat waar je ook woont of besluit te blijven, er is geen betere plek dan Suriname. Voor Lobman die cabaretière is was dit een totaal nieuwe ervaring. “Gelukkig had iedereen geduld met me. Pas vandaag was ik tevreden met mijn nummer. Het was een totale nieuwe ervaring. Ik maakte ruzie met iedereen”, lachte ze.
Rudi en Eunice Fernand, broer en zus, hebben samengewerkt aan de compositie van Dja Mi De. “Dit lied komt van plekken waar verdriet, teleurstelling en boosheid is geweest”, zegt Eunice die de tekst heeft geschreven. Rudi heeft gewerkt aan de melodie. Volgens hem is het lied speciaal voor zangeres Naomi Sastra geschreven ook vanwege haar vocale sterkte. De arrangeur is Ernesto van Dal.
Ricky Cheng-A-June en Clint Fazal Alikhan hebben samengewerkt aan het nummer Kenki Yu Yeye Tide. Alikhan zorgde voor de tekst en Cheng-A-June voor de melodie. Het lied is een oproep aan Surinamers om hun opstelling, kijk en gedachte ten opzichte van het land te veranderen ten behoeve van de groei van ons land. De arrangeurs zijn Rolinzo Huur en Ernesto van Dal. Het lied wordt gezongen door Powl Ameerali en Waldino Belfor. Cheng-A-June doet na 24 jaar weer mee met Suripop. In 1992 won hij de finale met zijn compositie Den Momenti Sondro Yu.
“Ik wil jouw bescherming zijn in tijden van regen, ik wil jouw bescherming zijn in donkere dagen”. Zo omschrijft Delceggio Scheineman zijn compositie Prasoro. Scheineman zei dat hij trots is op alle componisten, omdat ze geweldig werk hebben neergezet. Voor hem was Suripop totaal nieuw. Zijn lied werd na COVID-19 een keer veranderd. Het nummer is gearrangeerd door Ricky Aloeboetoe en wordt gezongen door Marvin Josafath.
Gino ‘Crazy G’ Ammersingh zei dat zijn nummer Lobi na Wan Wortu eigenlijk niet was geschreven voor Suripop, maar dat hij op een dag erachter kwam dat zijn vader de designer is van de Suripop-trofee. De tekst is geïnspireerd door zijn overleden grootmoeder. Het nummer is een ode aan zijn vader en wijlen grootvader die een bekende musicus was. Crazy G vertelde met een gitaar in de hand het verhaal achter zijn nummer. “Mijn vader speelde altijd gitaar voor me toen ik kleiner was. Ik heb mezelf recent nog gitaar leren spelen. Op deze gitaar heb ik zelf het nummer gecomponeerd”, vertelde hij. Het lied wordt gezongen door Maroef Amatstam met als arrangeurs Steve Jabini en Ernesto van Dal.
De oudste componist Ferdinand Schet heeft al acht keer inzendingen ingestuurd waarvan hij de vierde keer in de finale is. Zijn lied Fu Tego Nanga Yu is een arrangement van John Clay en Ernesto van Dal. Het nummer wordt gezongen door Marcus Nahar. “Tegenwoordig blijft men niet lang meer met elkaar zoals vroeger. De boodschap is om zolang mogelijk bij elkaar te zijn tot de dood ons scheidt”, legde Schet zijn compositie uit.
Elk jaar moet de organisatie opzoek gaan naar sponsoren voor het evenement. Dit jaar heeft de organisatie genaamd 24 Karaat aangeboden om het project duurzaam te ondersteunen. De organisatie heeft een replica van de Suripop-trofee omgegoten in 18 karaat puur goud met een gewicht van 100 gram. Dit zal op een veiling verkocht worden aan de hoogste bieder. De mogelijkheid bestaat om een deel van het geld uitgekeerd te krijgen, waarna de trofee in de volgende ronde wordt geveild.